Maturita

28.05.2021

Budu vám vyprávět, jak chodí maturita u tělesně postižených, respektive, jak to probíhá a popíšu celý proces. Už na konci třeťáku nás připravovali na maturitu, takovým způsobem, že učitelé maturitních předmětů nám říkali, jak to probíhá, a dokonce nám ukazovali co tam je a jaký postup máme zvolit. Jelikož píšu o tom, jak to chodí ve speciální škole, tak jsme byli na začátku čtvrťáku všichni na vyšetření, ve speciálním pedagogickém centru, kde nám napíšou posudek, který potřebujeme u maturity, ale jak jsem již uvedla, není to proto, abychom měli úlevy, jako například, že vám asistent třeba napíše celý test jenom abyste to udělali, to v žádném případě takhle nefunguje. Asistent píše, modifikuje, popisuje nějaké slovo, čemu nerozumíme, ale musí nám to popsat, naznačit, a ne přímo říct výsledek. Nebo motivuje, když je někdo nervózní jako já.

Asi vám nemusím říkat, že maturita se skládá ze čtyř částí podle daný školy, třeba já jsem si vybrala tyto okruhy: sociální politiku, sociální péči, psychologii a obecnou pedagogiku se speciální pedagogikou. Tyto předměty jsou volitelné mezi právem, ekonomikou, ale taky si můžete vybrat mezi cizím jazykem, jako u nás byla angličtina a matikou. Čeština je povinná. Společně s těmi okruhy jsem si vybrala angličtinu, protože tam byla větší pravděpodobnost, že se stane zázrak a nějakým způsobem to udělám, ale to si počkejte až do konce příběhu. Určitě si říkáte, proč by měli na speciální škole být cizí jazyk a matika, ale jelikož je to státní maturita, tak tam bohužel tyto předměty musí být.

Jelikož mám vadu řeči, tak ty otázky, úkoly se musím naučit odrecitovat jako básničku. Jelikož mám pamatováka, tak vím, co se naučím, jako nazpaměť a už se to nezmění, tak vím, že to prostě dám. Horší to je, když máte angličtinu, češtinu, protože vám můžou dát cokoliv kromě ústní zkoušky, kterou dáte a víte, co tam bude a co si můžete vytáhnout.

Jelikož mám vadu řeči, tak bohužel vyslovuji některé slova gramaticky nesprávně, nicméně já si to neuvědomuji, a myslím si, že je vyslovuji správně, jako například, když řeknu "žádlím", myslím tím "žárlím". Jenomže asistent to musí napsat, tak jak to slyší. Já si myslím, že je to správně, tak ho ani neupozorním a tím pádem to je špatně. A když už vím, jak se to říká správně, protože už mi to někdo ukázal, tak ho můžu upozornit. Třeba na češtinu a angličtinu jsem měla hodně doučování, abych se naučila aspoň gramatiku a způsob, jak poskládat větu, což je pro mě hodně těžké, protože mám problém s výslovností a nemůžu ani psát. Třeba učitel na angličtinu mi furt říkal, že se musím učit, já jsem mu říkala, že se učím a často jsem brečela, že se fakt učím, on si ale myslel, že ne. Neberte to tak, že se stěžuji, já vám chci jenom ukázat, co druhý lidé vnímají, když nejste schopni se naučit něco, co vám není dané. Takže jsem měla jednoduchý cíl, ukázat všem, že to jde nějakým jiným způsobem a angličtinu mám celou hotovou a ani nevím, jak jsem to dokázala. Jenom nikdy nezapomenu na větu, kterou mi řekla učitelka, se kterou jsem ten test psala, že ty tomu nerozumíš, ale dokážeš si správně tipnout 😊.

V týdnu jsem byla na poslední zkoušce na didaktickým testu z češtiny, takže jsem zvědavá, jak to dopadne a jenom vám řeknu, že já si moc nevěřím, takže spíš předpokládám, že jsem to neudělala, ale učila jsem se půl roku každý týden, abych si dokázala aspoň tipnout, naučit se techniku a něco málo se naučit. Tak mi drže palce ...